Podcasts

Forskning uden forsker? – Tejs Vegge, materialefysiker, sætter turbo på grøn omstilling med robotter og AI

(in Danish) Det tager normalt 20 år at udvikle nye materialer, men så lang tid har vi ikke til den grønne omstilling, det ved ethvert skolebarn. Hvad gør vi så? Kombinerer kunstig intelligens med robotter.

Materialefysiker Tejs Vegge forsker i udviklingen af selvkørende laboratorier, der kombinerer kunstig intelligens med computersimuleringer, synteserobotter, eksperimentel karakterisering og test. Et arbejde, hvis udbytte vil påvirke os allesammen: Målet er nemlig at accelerere udviklingen af nye energimaterialer til den grønne omstilling, fx bæredygtige batterimaterialer og katalysatorer til power2X.

Studerende skal ikke kun være brugere af digital teknologiorskning uden forsker?

(in Danish) I denne episode tager vi til Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby, hvor man forsøger at tilrettelægge undervisningen af de ingeniørstuderende, så de også får udviklet deres digitale kompetencer – ikke "bare" som brugere af teknologien, men også som skabere.

Indsatsen er sket med inspiration blandt andet fra MIT og fra den konference på AU, som vi fortalte om i episode 19.

Vi taler med Marianne Thellersen, Jan Madsen og Tejs Vegge, som alle tre har været dybt involveret i udviklingen af DTU’s nye tilbud til de studerende.

De fortæller både om tosprogethed, om hvorfor det er vigtigt med computationelle færdigheder for alle de studerende, og hvilke udfordringer der ligger i at opbygge undervisning i den slags digitale kompetencer.